• Forfatters billedeIris og Mikkel

2023-6 - New York

Opdateret: 17. mar.

12/07/2023 – 07/08/2023

Vi blev inspireret til at omskrive den gamle Frank Sinatra sang New York New York. Desværre glemte vi at vi ikke kan synge, så den er kun på skrift

New York

Selv om det ikke var et mål i sig selv, var det noget helt specielt at komme til og være i New York. Tænk at vi er sejlet i egen båd fra Danmark til New York!

Lige inden New York fik vi dog endelig den oplevelse vi havde håbet på hele turen: Vi så en masse fiskebåde lige der hvor det klare vand fra atlanterhavet mødte det grumsede vand fra Hudson floden. Iris satte sig derfor til at fiske, men fik kun nogen mindre fisk på krogen. Mens Iris sad og tænkte på fisk i spise-størrelse kom der pludselig en pukkelhval frem relativt tæt på Emma. Hvalen svømmede omkring og vi blev et stykke tid og kiggede på den. Imponerende dyr.

Efter 4 døgns transportsejlads siden Annapolis trængte vi at sove ud og gøre klar skibet inden vi var klar til at møde ’den store verden’ i New York. Så vi startede med at ankre i en bugt nordvest for Coney Island og sov ud to nætter.

Opholdet i New York ville blive præget af en masse venner og familie, som mere eller mindre ’tilfældigt’ var i New York samtidig med Emma.

Vi fandt ud af, at det logistisk set var bedst at vi lagde os i Sheepshead Bay på en bøje fra Miramars Yacht Club – på nordøstsiden af Coney Island. Det var en rimelig billig løsning (50$ per nat) med god landgangs mulighed og subway til New York. Og tæt på JFK lufthavn hvor de første gæster fra Danmark skulle komme. Og yachtklubben var for en gangs skyld en rigtig sejlklub med ungdomssejlere, frivillige og fælles grill om aftenen.

På vej dertil havde vi vores hidtil eneste kontakt med US Coast Guard over radioen (se forrige blogindlæg).

Generelt er det næsten umuligt at finde et sted at være for EMMA i New York. De få marinaer der er koster op til 7 $ per fod per nat. Dog er der en i Brooklyn, lige syd for Manhattan, til ”kun” 4$ per nat, dvs knap 200 $ per nat for os. Men man ligger i den sydlige Hudson River, dér hvor New York er super travlt med færger, havnerundfart og alt mulig andet.

Så er der Sheepshead Bay ved Coney Island med nogen få bøjer. Og endelig forskellige muligheder nordøst for New York i Long Island sound, blandt andet bugten Port Washington, mere om den senere.

Første besøg: Gunnar og familie

Første gæst var Iris’ gamle studiekollega Gunnar. Han var sammen med sin kone Nora og deres 3-årige datter Zoe i New York 6 måneder på arbejde. For 11 år siden boede han også i New York hvor Iris og Oskar besøgte ham.

Vi aftalte at mødes til picnic om fredagen (14.7) i Central Park hvor vi havde en hyggelig picnik i småregn.

Dagen efter kom de ned til stranden ved Coney Island fordi det var for varmt at være i New York (og på Emma). Om aftenen tog vi til Emma og fik en drink og lidt at spise. Zoe er vores hidtil yngste besøgende på Emma. Hun ville meget gerne fiske så Mikkel babysittede på agterdækket med en fiskestang med blink uden krog på😊

Andet besøg: Familien Winkel

Samme dag (lørdag) var det planen at vores gode venner Morten og Susanne med deres teenage sønner Kristian og Frederik, skulle komme sent om aftenen. Om formiddagen fik vi dog en besked om at de ikke kom med flyet på grund af manglende ESTA. Det lykkedes dem heldigvis at ombooke til dagen efter, dog til Washington lufthavn. Vi overtog deres hotelværelse lige ved marinaen og fik en nat på land med ordentligt brusebad og morgenmad. Vi takker for denne uventede luksus.

Efter 24 timers forsinkelse ankom de lidt trætte efter en lang flytur og 4 timers køretur i lejebil. Stor gensynsglæde. De skulle bo på Emma en uges tid, så for første gang var vi 6 som boede ombord. Heldigvis havde de et nyt toiletsæde med, så Emma også var klar til at have så mange gæster ombord 😊.

Mandag sejlede vi ind til Manhattan. Vi havde på forhånd læst at stedet man skulle ligge en nat var lige nord for / bag ved frihedsgudinden. Man kan ikke komme i land noget sted, men ligger og ser lysene og skylinen tændes på Manhattan.

Sejladsen syd for Battery Park er absolut ikke kedelig. Der er færger i alle retninger, speedbåde, Coast Guard redningsøvelser med helikopter, fragtskibe, krydstogtskibe, jetski og udflugtsbåde. Og konstant 3-4 helikoptere i luften med turister. Selv med 5-6 erfarne sejlere ombord havde vi rigeligt at gøre med at sejle, tage billeder og udpege seværdigheder. Men det var en meget spændende oplevelse.

Vi sneg os ind bag frihedsgudinden over 3 meter vand med færger sejlende rundt omkring os. Men da først vi lå der var det kun helikopterne som forstyrrede, indtil ved 22 tiden. Vi lå som eneste båd bag Frihedsgudinden og havde en fantastisk flot aften med udsigt over Frihedsgudinden og Manhattan og New Jersey og kunne se hvordan lysene tændes overalt og skylinen skifter til en oplyst by om natten. En helt speciel oplevelse at sidde i egen båd med en drink og nyde udsigten over mod Manhattan.

Næste dag sejlede vi øst om Manhattan af East River. Det skal times godt, da der er 4-5 knobs strøm som skifter med tidevandet, især det smalleste sted som ikke uden grund hedder Hell Gate. Men vi strøg med fuld fart forbi østsiden af Manhattan og fotograferede løs når alle de kendte bygninger var synlige: Trump Tower, One Trade Center, Empire State Building, Chrysler bygningen, FNs hovedkvarter mm. Det sidste stykke fik vi også sejlene op så gæsterne kunne sejle for sejl med Emma.

Målet var Port Washington. En stor, flad (3-5m vand) bugt ca 30 km øst for Manhattan, men med direkte togforbindelse ind til Penn Station midt på Manhattan. Og bugten er meget beskyttet, masser af ankerplads og ikke mindst mange bøjer til besøgende som kun kostede 35 dollar per nat. For den pris var der endda Water Taxi med, så vi kunne transportere os alle 6 i land uden at skulle sejle flere gange i dinghy.

Dagen efter tog vi alle sammen toget ind til Manhattan og var på sightseeing, hvor vi startede ved ground zero, tidligere World Trade Center. Familien Winkel tog mere intens sightseeing, vi vidst at vi skulle ind igen med familien ugen efter så vi gik en lang tur på ”Highline”, en tidligere jernbane linie i 10 meters højde som nu er lavet til grønt område.

Tredje besøg: Familien Toft

Hvor Morten og Susanne havde planlagt ferien for at besøge os, var det mere tilfældigt at vores gode venner Peter og Katja med deres store børn Frederik og Louise, var i New York. Men vi aftalte at mødes alle sammen om aftenen på en rooftop bar, ”230 fifth rooftop bar”.

Da vores datter Johanna samtidig også var ankommet til New York (ville tage nogen dage på egen hånd inden besøg på Emma) blev hun også inviteret på baren. Så det endte med at vi sad på rooftop bar sammen med vores bedste venner (og Johanna) med direkte udsigt til Empire State building. Meget hyggeligt og lidt af en omvæltning efter tre måneder næsten alene på Emma. Et par af de plastikkrus man fik drinks i og en gul badeand (drink dekoration), fandt vej til Emma som souvenirs, og minder os hele tiden om den særlige aften i New York.

Som afsked da de rejste hjem inviterede Morten og Susanne os til brunch på en rigtig amerikansk diner i Port Washington, med pølser, omelet, pandekager og alt hvad der skulle være.

Fjerde besøg: Johanna

Som nævnt var Johanna kommet til New York. Besøget – sammen med vores niece Elin – var planlagt i et halvt år så vi regnede med at vi ville være i Chesapeake Bay. Johanna havde så besluttet at flyve til New York og tage et par dage alene og delvist sammen med en veninde som var på ferie her. Derefter ville hun tage til Baltimore og finde os. Nu endte vi tidligere i New York så det var nemt at mødes.

Johanna kom ombord samme dag som Morten og Susanne rejste hjem igen, fredag den 21.7.

Elin skulle først komme den 27, så sammen med Johanna tog vi 4 dages sejlads østpå langs Long Island. Vi ankrede i forskellige bugter og i alle bugterne kunne vi beundre de gigantiske villaer, mansions, som ligger her. Ved kysten af Long Island er der (sommer) boliger for rigtig mange af de rige amerikanere. Den ene nat ankrede vi ud for en gigantisk villa med park, helikopter landingsplads og strandhus som var større end vores hus derhjemme. Johanna kunne på nettet se at det var sangeren Billy Joel som boede der, og at huset var til salg for den nette sum af 42 millioner. Dollar. I dagens anledning spillede vi Billy Joel på Spotify hele aftenen, men det var næsten ikke nødvendigt fordi vi kunne høre høj musik fra villaen. Om de øvede (han skulle spille i Madison Square garden to dage senere), havde fest eller det bare var de ansatte som udnyttede anlægget ved vi ikke. Men en aften vi husker ”for the longest time”.

Senere fik vi at vide at Taylor Swift også havde et af de huse vi kiggede ind på.

Vejret var varmt og solrigt så vi nød turen, fik badet og svømmet og slappet af. Og hygget med vores datter. Bugterne er meget hyggelige, vi var i land i Port Jefferson, en hyggelig by.

Et enkelt lille uheld skete der: For anker ved Port Jefferson trænede den lokale ungdoms roklub i hurtige, slanke konkurrence robåde. Den ene kiggede sig ikke godt nok for og bankede ind i siden på Emma med et brag. De kom heldigvis ikke noget til, Emma heller ikke, men hele spidsen på en meter knækkede af robåden og de to teenagere var grædefærdige over uheldet. Træneren kom hen og gav et telefonnummer hvis der skulle være noget med forsikringen. Heldigvis var der ikke sket noget, vi så senere at der var en 10 cm ridse i malingen, det var alt. Men skræmmende at se hvor meget deres båd gik stykker.

Flere gange så vi også døde dolkhaler, desværre så vi dem aldrig levende. Dolkhaler er et mærkværdigt dyr, nærmere beslægtet med edderkopper end med krabber. Det er et af de ældste dyr på jorden, beslægtede med trilobitter som man finder forsteninger af mange steder. Man har fundet 440 millioner år gamle forstenede dolkhaler som ligner de nulevende.

Femte besøg: Elin

Allerede inden vores afrejse havde vi foræret et besøg på Emma som julegave til vores kusine Elin (17 år). Hun aftalte så at tage opholdet sammen med Johanna, dog tog Johanna en uge tidligere herover.

Men Elin skulle lande i Baltimore den 27.7. så vi lejede en bil og kørte til Baltimore for at samle hende op.

Vi tog en overnatning på hjemturen og besøgte Philadelphia på vej tilbage til Emma. I Philadelphia blev uafhængigshedserklæringen underskrevet, den berømte ”Liberty Bell” (en revnet klokke som er blevet symbol på uafhængigheden) er fra Philadelphia og det er en meget vigtig historisk by, dog uden særlig mange gamle bygninger. Det er i dag USA’s sjette største by med masser store moderne højhuse i glas. Det var over 35 grader varmt så vi lavede kun et kort ophold og skyndte os tilbage til bilen med air condition.

Tilbage på Emma tog vi en lille sejltur med Johanna og Elin for at ankre bag frihedsgudinden sammen med dem. På vej derhen ankrede vi en nat ved en ø med en lidt dyster historie: Hart Island (lige ved Port Washington) som i hundreder af år har været begravelsesplads for alle uden familie eller som ikke kunne betale en privat begravelse. Samt masse-sygdomme, hjemløse mm. Så over en million mennesker ligger begravet på den lille ø. Vi holdt watermakeren slukket der.

Turen langs Manhattan og natten bag frihedsgudinden var en lige så stor oplevelse som første gang.

Manhattan

Vi lagde Emma tilbage i Port Washington hvorefter vi gjorde os klar til 5 dage på Manhattan. Iris’ studiekammerat Gunnar skulle nemlig en uge med familien i sommerhus så vi kunne låne deres lejlighed imens. Det var en lejlighed med tre soveværelser på 96 gade øst for Manhattan, ”Upper East Side”, på 14. etage. Med portnere i indgangen og tagterrasse på 42. etage med udsigt over hele Manhattan. Udsigten var så god så vi droppede alle planet om at tage op i de mere kendte udsigtsplatforme. I stedet tog vi en drink med op på vores egen tagterrasse hver aften. Vi tog dog lige en drink på 230 fifth igen (og fik lidt flere glas)

Da vi ankom skulle vi hente nøglen hos portneren, han havde vedlagt et billede med os fire som vi havde tage 5 dage tidligere i Philadelphia så portneren kunne kende os. Lanvturssejlere i en nøddeskal: Iris, Mikkel og Johanna kom i samme tøj som på billedet. Portneren brokkede sig lidt over at Elin havde skiftet t-shirt 😊

Besøget i Manhatttan blev brugt til at udforske Manhattan og til tre museumsbesøg:

Intrepid: et hangarskib som nu er museum, blandt andet med en af rumfærgerne udstillet.

American Museum of National History, naturhistorisk museum med masser af dinosaur skeletter. Museet er kendt fra ”Night at the museum” filmene. Vi havde set filmen som forberedelse til besøget.

Metropolitan Museum of Art (”The Met”). Et gigantisk kunstmuseum.

De to sidste er så store og flotte at vi kun nåede en brøkdel selv om vi brugte en lang dag hvert sted. Fantastiske museer alle sammen.

Efter fire intense dage satte vi Johanna og Elin på Amtrak toget til lufthavnen i Baltimore. Stationen var lidt speciel: En kæmpe afgangshal med nedgange til perronerne, men perronnummeret blev først annonceret da toget var kommet. Så alle stod rundt om i hallen og kiggede ængsteligt rundt på tavlerne og forsøgte at placere sig strategisk bedst. Der var ikke nummererede pladser så alle prøvede at komme først.

Om aftenen spiste vi med Gunnar og familien da de var kommet tilbage. Lejligheden havde også et ude areal med gasgrill og borde. Lige bag indendørs fittness og pool rum og lifeguard. Vi hjalp Gunnar med at aflevere nogen møbler til nogen venner, da de skulle tilbage til Europa to dage senere. Kontrasten da vi kørte nogen få km fra lejligheden til Harlem var stor, nu var det næsten udelukkende sorte på gaden og der brød et slagsmål ud lige ved siden af bilen.

Efter så meget by og mennesker trængte vi nu til nogen rolige sejloplevelser bare os to, så nu ville vi nordpå.