• Forfatters billedeIris og Mikkel

Opdateret: 23. jun. 2023

03/11/2022 - 22/11/2022

Tenerife til Mindelo

Turen til Mindelo tog seks dage. Vinden var stort set lige bagfra så vi krydsede lidt foran vinden for at have den lidt fra siden, agten for tværs med forsejl og storsejl. Men det var et fantastisk bølge og vind-vindue med perfekte forhold, bortset fra lidt rigeligt bølger (små 3 meter) i starten. Lidt hård start for gasterne, hvor de for første gang fik set atlantikbølgerne.

Vi fiskede undervejs og fik en del fisk på krogen (tun, MahiMahi/guldmakrel mm). Alle omkring et kilo. Men der var også nogen større i vandet, for vi mistede tre blink og en del line undervejs.:-)

Iris læste hver aften højt af ”Jim Knap”, den børnebog (originalt ”Jim Knopf und die wilde 13” på tysk) af Michael Ende som handler om drengen Jim som sejler med lokomotivet Emma (kalfaltret) på eventyr, og blandt andet kæmper mod drager og redder prinsessen. Emma fik navnet fordi Iris synes at første vending af de 20 tons stålbåd var lidt som at vende et lokomotiv, efter at hun var vandt til kapsejladsbåde og joller.

Undervejs afprøvede vi for første gang at sende mails via amatør-radio (SSB radio, Single Side Band). Det foregår ved at vores PC sender via SSB radioen til radioamatører rundt omkring i verden, som har opsat deres radio koblet til en computer. Via et specielt program Winlink kan man så sende og modtage tekst-mails med gammeldags modem teknologi. Man vælger hvilken station man vil prøve at koble mod. Heldigvis hjælper programmet med forslag, for den bedste modtagelse afhænger af tid på døgnet, antal solpletter, højtryk/lavtryk og dermed kan både retning og frekvens skulle vælges helt forskelligt morgen og aften. Vi fik ofte god forbindelse til en station på Fuerteventura. Det betød vi kunne sende en status mail til familie og venner hver dag om at alt var godt. Desuden kunne vi hente vejrudsigter ned som kan ses på et kort på computeren.

Da vi ankom til Mindelo var havnen næsten tom. De havde smidt alle både ud fordi ”ARC+” (95 både som startede fra Grand Canaria tre dage efter os på vej til Grenada, med stop i Mindelo) ville begynde at ankomme næste dag. Vi fik dog lov at lægge til en enkelt nat.

Drømmen afbrudt

Næste dag skulle Iris flyve tilbage til Danmark, og mens hun var hjemme var der mistanke om mulig brystkræft. Det blev besluttet at Mikkel og gasterne fortsat sejlede over Atlanten som planlagt mens Iris gennemgik undersøgelserne i Danmark. To gaster var allerede kommet, den tredje var på vej og børnene skulle komme på besøg til jul i Caribien. Desuden ville vi risikere at vi ikke kunne nå at komme over Atlanten denne sæson, og ville være nødt til at blive liggende et år på Kap Verde. Det er umuligt at sejle nordpå fra Kap Verde på grund af vindforholdene.

Så der var kun en vej – fremad – ikke tilbage.

Det var nok en af de sværeste beslutninger i vores liv. Iris sad derhjemme med usikkerhed og angst for hvor slemt det var, Mikkel skulle fortsætte over Atlanten uden mulighed for at snakke med Iris i 16-18 dage, samt kastes ud i at være skipper for første gang, og så til turen over Atlanten. Men vi vidste at vi havde gode pålidelige gaster med masser af sejlerfaring og som vi vidste ville være gode og pålidelige også i kritiske situationer.

Gasterne var selvfølgelig også trykket af det hele, det var gode venner som kender os begge så de var også bekymrede.

Det betyder at resten af dette blogindlæg er skrevet og oplevet af Mikkel. Heldigvis har Iris sejlet over Atlanten i sine unge dage (man må ikke afsløre kvinders alder, men det var det år Danmark blev europamestre i fodbold, og der var 500-året for Columbus’ første rejse, så er alle nok med), men det var den store drøm om at krydse Atlanten med gode venner som brast.

Kap Verde

Efter Iris var taget hjem, var stemningen ikke til store udflugter. Vi lagde os for anker ved Mindelo, udforskede byen, købte ind, forberedte Emma (blandt andet fik vi købt en ny bedre dimensioneret fokkestage, den gamle bøjede på turen mod Kap Verde) og fik fyldt vores gasflaske op. Vi ordnede lidt på Emma og hyggede.

Mikkel fik læst Jim Knap færdigt (højt) i løbet af aftenerne.

Efter et par dage tog vi dog en tur til en bugt på sydsiden af øen hvor vi lå et par dage. På vej ind til stranden i gummibåden undveg vi en skildpadde, men det gjorde desværre at vi kom med siden til lige da en stor bølge brød ind over stranden. Gummibåden med motor blev væltet rundt, alt og alle faldt ud. En yderst ubehagelig oplevelse som kunne være gået meget værre. Det endte med at en lokal mekaniker rensede motoren for saltvand og sand og efter 4-5 timer kunne vi sejle tilbage til båden. Nu har Mikkel lært at tage sig bedre i agt når man skal ind på en strand!

Tilbage i Mindelo tog Søren og Kirsten en tur med overnatning til naboøen San Antao, meget smuk og meget mere frodig end Mindelo. Vores sidste gast og gode ven Peter ankom og efter de sidste indkøb af især grøntsager (og 2 kilo tun, en hel skinke og utallige mængder mad var allerede købt på Gran Canaria) sejlede vi fra Mindelo den 22.11.2022

Sidste aften var der samba koncert ved siden af marinaen, det var en super afslutning på Kap Verde opholdet.