• Forfatters billedeIris og Mikkel

Sommertogt 2019 blogindlæg 5: 17/7/2019 - 22/7/2019

NB: Blog 3 har fået nyt kort hvor sidste dags sejlads er med, Blog 4 havde vi glemt et kort, det er med nu. Og her i blog 5 er også vores indtil nu samlede rute samt forventet resterende rute (uden detaljer).

Først et par fotos af mad og fiskeri (aldrig gå ned på udstyr), herunder det flotte tang Mikkel fiskede med ankeret om tirsdagen.

Onsdag den 17-07-2019

Afgang ved 9-tiden, igen bestemt af strømforhold på grund af tidevandet. Skulle rundt om det syd-vestlige hjørne af Isle of Man hvor der ligger en ø (Calf of Man) med et meget smalt (ca 60m) stræde.

For en gangs skyld engelsk vejr: Tåget med sigtbarhed på 3-500 meter. Lettede dog lige så stille i løbet af formiddagen til en sigt på nogen kilometer.

Vi ankom til strædet planmæssigt lidt før kl 12, men vinden døde lidt så vi snød og satte motoren i gang de 10 min gennem strædet. Der var stort set mere vand under båden (20 m) end på siderne (30 m), men intet problem. En del fiskere og nogen turister inde på land som kiggede med. Og en dykkerbåd som var på vej et sted hen.

Derefter for sejl videre nordpå, hvor planen var at ankre lige bag ”Mull of Galloway”, lige syd for ”North Channel” som er det relativt smalle udløb af hele det Irske hav. Det ville vi ikke tage om natten.

I løbet af eftermiddagen friskede det kraftigt op (og regnede), og til slut sejlede vi i 12 m/s vind og 2-3 meter bølger med sejlet i andet reb. Til ikke sejlere: Sejlet et stykke nede, hos os betyder det at storsejlet er 25 m2 i stedet for 53 m2, og med forsejlet rebet tilsvarende er det 15 m2 i stedet for 40 m2, så i alt meget mindre sejl.

Bølgerne var en blanding af almindelige bølger og tidevandet som gjorde at de var meget uregelmæssige. Selv vores trofaste autopilot kunne ikke følge med, så vi måtte for en gangs skyld styre i hånden (i regnvejret). Bølgerne gjorde at vi engang i mellem vippede fra 30 graders hældning den ene vej til 30 grader den anden. Ikke meget bliver liggende på hylder og skabe i den situation. På kortet er markeret områder ved land hvor der står ”Overfalls”, hvor bundens beskaffenhed får strøm, vind og bølger til at opføre sig mere kaotisk, så bølgerne på 2-3 meter kom stort set fra alle retninger. Engang i mellem var man i en bølgedal hvor man kunne se bølgerne højere end bådens kant hele vejen rundt. Heldigvis går båden jo op med bølgerne så der kom knap vand ind over fordækket, men en ordentlig rystetur fra side til side. 20-40 meter dybt, så ikke noget farligt der. Alt i alt lidt anstrengende men intet farligt (en væsentligt mindre båd kan have det værre). Læg mærke til fotoet nedenfor som viser indendørs efter sådan en omgang.

Heldigvis var ankerpladsen som planlagt i læ for bølgerne, så der vi kom der ind var havet roligt. En helt øde ankerplads, Skotlands sydligste punkt, to campingvogne på stranden og intet andet end et fyr, nogen får og nogen køer.

Ankeret satte sig heldigvis godt fast, hvilket viste sig at være vigtigt, da vi senere på aftenen havde op til 16 m/s vind på vindmåleren !! Det har vi ikke prøvet før ved ankring, men heldigvis faldt den inden vi gik i seng. Men Mikkel sad et stykke tid i cockpittet i regnvejret klar til at starte motoren hvis det ikke holdt (vinden gik ind mod klipperne fordi den drejede 180 grader indenfor 30 min).

Torsdag den 18-07-2019

Gravet makrel til morgenmad (!)

En rolig dag. Vidste at vi skulle runde ”Mull of Galloway” kl 13 for at få medstrøm resten af vejen nordpå gennem North Channel, så vi sejlede ud ved 11-tiden, Iris prøvede fiskelykken en times tid (en lille torsk) hvorefter vi sejlede.

Dagen var præget af meget skiftende vind på grund af regnbyger som kom og gik. Vi skiftede fra 3 m/s til 11 m/s indenfor kort tid, så vi skiftede lidt mellem motor (med storsejlet oppe) og for sejl. Sidste 2-3 timer blev dog rent for motor. Vi spejdede forgæves efter hvaler men nærmer os farvande hvor de kan være. Iris fik tid til at sy vores flag som var trevlet lidt op, og en enkelt søstjerne blev også fanget.

Vi ankom til den sydlige spids af Kintyre (en lang halvø i Skotland), fiskede lidt (uden held) og ankom til ankerplads lige nord for den lille ø ”Sanda Island” ved 20-tiden. Der lå allerede tre andre både, og vi ankom 30 sekunder før en 5. som desværre ankrede lidt tæt på os, så vi kiggede lidt uroligt på hvordan den svingede. Heldigvis var der varslet ingen vind og bugten var meget beskyttet af de høje bjerge så alt var ok. I to dages sejlads havde vi set præcis én sejlbåd, så at 4 andre skulle finde på at ankre samme sted som os virkede totalt overrendt. Men det var den eneste ankerplads i 10 mils omkreds som beskyttede mod sydvind så alle valgte den.

Sanda Island er fantastisk smuk, men ejes af en Schweitzer som har forbudt adgang (lang internet debat om han kan det). Men fantastisk ankerplads.

Spiste lækker gullasch (med blandt andet 500 g tørrede porrer, 500 g tørrede champignoner og 500 g tørrede røde pebre i).

Iris lakerede lidt om aftenen (vi skal have sat et ”gelænder” op bag sofaen så der kan ligge ting uden at de falder ned) hvorefter vi gik til ro.

Fredag den 19-07-2019

Nød ankerbugten om morgenen og så blandt andet en sæl i vandet tæt på.

Gik ud ved 1130-tiden, prøvede lidt fiskeri lige i nærheden uden held.

Sejlede derefter rundt om hjørnet på halvøen Kintyre, det såkaldte Mull of Kintyre. Der var store tidevandsbølger trods meget lidt tidevandsstrøm. Men ikke noget problem

Fik sejlet nogen timer for sejl men de sidste 3 timer blev for motor på grund af ingen vind. Regnvejr, dårlig sigt og rigtigt skotsk vejr. Vi havde håbet at kunne gå ind i den meget tillokkende bugt hvor destilleriet Lagavulin ligger, men dybderne i bugten er ikke markeret på noget søkort, og der er store skær udenfor, så i regn og dårlig sigt turde vi ikke. Og samtidig skreg vejret ligesom på at man skulle have en øl på en pub. Så vi tog til den nærliggende Port Ellen havn i stedet. Prøvede igen at fiske lidt udenfor, uden held. Så alt i alt trængte vi virkelig til den pub 😊

Havnen var flot med god plads, og efter et brusebad fik vi en øl / cider på en lokal pub (faktisk den eneste lokale pub) hvor vi snakkede med tre studerende som var på sommerophold som kadetter på et Royal Navy skib i havnen. Det var første gang på hele turen vi snakkede med de indfødte (ud over på havnekontorene).

Lørdag den 20-07-2019 – En RIGTIG sejldag

Tog ud af Port Ellen (som har et Whisky destilleri ”Port Ellen”) ved 10-tiden i 10 m/s men flot solskinsvejr. Sejlede for motor 2 km videre og tog et foto ud for Laphroaig (et meget kendt whisky destillery, hvor man også kunne have ankret), satte sejl og sejlede forbi Lagavulin og Ardbeg. Tre af de kendteste whiskyer ligger indenfor 4 km på kysten.

Sejlede resten af dagen med rebet sejl (Reb 1) mod nordøst på indersiden af øen Jura (400 km2, 195 indbyggere) i 8-10 m/s med ca 7 knob gennem vandet. Viste sig (vi havde for en gangs skyld slet ikke regnet på det) at der var medstrøm, og da vi kom til nordenden af Jura var vi glade for det.

Videoen nedenfor viser blot det flotte landskab.

Strædet nord for Jura (som vi ikke skulle igennem) kunne vi læse os til har meget kraftige tidevands-hvirvler, så kraftige at de skotske klaner som har haft Jura øen (meget lang wikipedia artikel) kun havde en borg på sydenden, så kontrollerede de hele sejladsen i området for ingen kunne sejle nordom.

Men i hvert fald: Da vi kom forbi strædet/nordenden af Jura havde vi 5 knob medstrøm, så vi sejlede 12 knob. Og der var bølger, strømhvirvler mm. På 150 meter dybt vand. Og der var en meget tydelig grænse på vandoverfladen mellem det ophvirvlede vand og helt fladt vand. Indenfor 10 meter gi det fra bølger, hvirvler, skum og 5 knob strøm til stille og 2 knob strøm, fordi strømmen blandt andet kom ind gennem strædet. Grænsen var så klar at en motorbåd sejlede langs med grænsen, evt fordi han ikke ville ud i det. Emma tog det i stiv køl. En fantastisk oplevelse.

Lidt senere skulle vi gennem en meget smal passage nordpå for at komme videre, der var også 4-5 knob medstrøm og hvirvler, bølger mm og mindre end 100m bredt. Vi var meget glade for at ramme strømmen i den rigtige retning.

Videoen viser nogen af strømhvirvlerne. Se også fotos længere nede.

Men hele dagen for sejl med super fart og solskin og flot lys og farver, og fantastisk udsigt til skotske bjerge, kyster og højland.

Ankrede på det nordøstligste hjørne af øen Mull, lige overfor Oban (ja, whiskydestilleri) i en øde bugt med et slot og en borg ned til vandet.

Vi sejlede i dag 63 mil på 9 timer, gennemsnit 7 knob. Normalen er gennemsnit 5,5. Og heri er medregnet lang tid ud af havnen og til Laphroaig og til at ankre om aftenen.

Den mest optimale sejldag endnu med Emma. Meget bedre fås ikke. Og vi har fået ekstremt meget tiltro til Emma og hendes besætning på denne tur.

Søndag den 21-07-2019

Der var lovet hård vind og regn så vi kunne se på AIS’en at alle sejlbåde i området stilede mod Oban (to marinaer) for ikke at skulle ligge for anker i det dårlige vejr.

Vi tog ud og fiskede lidt på vejen med stor succes: 8 gode makreller (og 5-6 som var for små og røg ud igen).

På vej ind mod Oban kom vi forbi en sæl-koloni med ca 20 sæler. Smukt.

Ankom ved 13-tiden til Oban Marina som ligger på den lille ø Kerrera overfor Oban. Marinaen består blot af flydebroer, ingen decideret mole. Til gengæld sjældent man ligger inderst i en havn på en bro og dybdemåleren siger 15 meter!

Øsende regnvejr, konstant. Og kraftig vind.

Fik vasket en maskine vask i havnen.

Hyggede med oprydning, lakerede yderligere på det lille rækværk vi bygger til bag sofaen (fotos følger).

Ved 17-tiden stilnede det en smule og vi gik en lille tur på øen til en (den eneste?) gård som havde salg af kød. De havde frilandsgrise, får, geder mm. Købte lam (eller retter: Hogget, 1 års lam) til to måltider og nogen æg.

Tog den lille passagerfærge i silende regn over til Oban hvor vi kiggede lidt på byen og fik et par øl og ciders. Tilbage med færgen kl 20 (stadig pis-øsende regn) og spiste lækre stegte makreller til aftensmad.

Mandag den 22-07-2019

Silende regn, ingen sigt. Ingen både har forladt havnen her kl 15, det er bare en dag hvor man bliver inde. Laver PC arbejde (herunder 3 Gb Garmin opdateringer og nyt kort). Bliver i havnen igen i nat.

Militæret lavede dykkertræning her i havnen så vi fik dem til at kigge på vores skrue hvor der i går var blevet viklet fiskeline ind i. De kiggede men der var heldigvis ikke noget. Vi gav 5 Carlsberg, billigere end at bestille en dykker.

Vejret blev ok fra kl 18, så efter maden (herlige lammekoteletter fra gården i nærheden) gik vi en lang tur over den lille ø Kerrera. Masser af får, gæs, vand og over 30 kaniner.

I morgen starter et nyt kapitel når Johanna ankommer (er netop fløjet fra Kastrup til Luton, derefter videre til Inverness. I morgen tager hun en bus til Fort William og derfra en bus til Oban)