• Forfatters billedeIris og Mikkel

Sommertogt 2019 blogindlæg 6: 23/7/2019 - 29/7/2019 – Den Kaledoniske kanal

Lidt blog-info: Denne blog skrives mest til os selv. Vi glæder os hvis andre læser og inspireres, men der er mange detaljer med (mad, fisk etc) som mest er til egen brug. Beklager hvis den derfor virker meget lang.

Bemærk også: Billederne var meget små i tidligere indlæg (vi troede man kunne klikke og få dem i stor størrelse). Nu er de udvidet også i de gamle blogs.

Tirsdag 23-07-2019

Endelig godt vejr igen (lidt morgenregn men derefter godt).

Sejlede de 500m fra øen Kerrera og Oban Marina til selve Oban og lagde os på ydersiden af North Pier Pontoons. Begge steder super plads (kun for gæster, ingen faste). At ligge der for dagen kostede 12 pund.

Derefter gik vi på shopping i Fort William. Både det kedelige (supermarked, mad mm), det fornøjelige (Iris købte nye vandresko og lidt tøj) og selvfølgelig det helt basale: 7 flasker Whisky (ikke kun Oban).

Kl 13:30 kom så Johanna, og efter lidt fish and chips og en is tog vi afsted.

Først lidt sydpå til sæl-kolonien i solskin, desværre lå de fleste på bagsiden hvor der var for lavt til os.

Derefter nordpå mod Fort William. Vinden var god, fuld solskin og en rigtig flot sejldag.Motor den sidste time hvor vinden var væk. Ankom til Fort William ved 20-tiden og ankrede overfor indgangen til kanalen. Fort William selv er meget pæn, men der hvor kanalen starter er lidt industri-agtigt, så der var et savværk i gang hele natten, mågerne skreg og der lugtede lidt af tang. Mest et overnatningssted.

Onsdag 23-07-2019

Stod op næste morgen og sejlede ved 10-tiden over mod slusen. Kunne komme ind efter ca 30 min, men derefter skulle vi afvente 7 både som havde reserveret plads. Så vi var igennem første sluse (Sea lock) omkring 12:30 og da de efterfølgende sluser kun kan sejles en vej af gangen, og indbefatter en ”Neptuns Staircase” med 7 sammenhængende sluser lukker de kun både igennem to gange om dagen i hver retning. Og fordi de syv andre havde bestilt kunne vi ikke kommer længere den dag.

Så dagens etape blev de formidable 0,7 nm (ca 1,3 km)!

Nå, vi fik tanket 200 liter diesel. Her igen et lille sejlertip: i Storbritannien sælges kun rød diesel i marinaer. I alle andre EU lande tolkes EU loven således at rød diesel = ingen afgift. Det betyder, hvis man som privat (bil, båd etc) stoppes og de kan finde rester af rød diesel (efter sigende umulig at komme af med) så får man kæmpe bøder (hørt om op til 20.000 kr).

Men i Storbritannien tolker de EU reglen så man bare kan betale skat, så er alt godt, også med rød diesel. Dermed ingen mulighed for kontrol. Så ingen havne har andet end rød diesel. Til gengæld får man et samvittighedsspørgsmål når man tanker: Hvor meget skat vil du betale. Typiske svar er 0 (erhverv), 100% (dvs fuld skat) eller det de ”anbefaler”: 60% fordi de i Storbritannien har tilladt sig at tolke at en båd bruger 40% af diesel til opvarmning og strøm.

Vi kunne ikke forsvare at vi om sommeren i 30 grader brugte 40% af vores diesel til opvarmning og vi turde ikke tage nogen chancer, så vi betalte 100% skat og fik en stemplet (stempel sidst brugt marts 2018) formular udfyldt som beviste det. Vi håber at med den i hånden er alt godt (man kan ikke andet i Storbritannien).

Resten af eftermiddagen gik vi tur, så ”Hogwarts Expressen” køre forbi (et damptog ”The Jacobite” som kører rundt, og som blev brugt i Harry Potter filmene). Og så havde vi endnu et sammenstød med engelske regler (eller en ung krakilsk ekspedient): Vi var i supermarked, købte almindelige ting samt 8 dåser Cider. Det måtte vi ikke fordi Johanna var under 18, og ekspedienten derfor forventede at vi købte til hende. Og han sagde vi heller ikke bare kunne komme igen om en time, for nu havde han set vi havde en teenage datter og ville antage det var til hende. Hvordan en lokal familie med teenage datter fik lov at købe ind, og om vi havde forbud i al evighed fra denne butik kunne han ikke svare på.

Det endte med at Mikkel gik op alene 3 timer senere og købte, hvor der heldigvis også stod en anden ekspedient. Direkte tilbage på båden hvor vi serverede den for Johanna. Tag den!.

Men lidt absurd når en familie er på indkøb. Havde én af os stået sammen med 5 unge som ikke havde samme efternavn, så var det noget andet. Eller hvis Johanna havde sagt Tak og rakt sit kreditkort frem for at betale Cideren (Tip: Strongbow Dark Fruit, smager som rød saftevand med brus og alkohol).

Iris og Mikkel cyklede langs kanalen til Neptunes staircase for at se hvordan den fungerede. Flot cykeltur langs kanalen.

Nå, vi fik lam til aftensmad og satte vækkeuret til 07:30 så vi kunne komme med første åbning af sluserne videre. Og spillede et par runder Davosjazz med Johanna.

Torsdag 25-07-2019

Stod op til en herlig solskinsdag.

Kom gennem den første dobbeltsluse kl 08:30 sammen med en fiskerbåd (skulle til østkysten og fange languster), to sejlbåde og en motorbåd.

Efter denne dobbeltsluse og et lille stykke sejlads kom ”Neptuns staircase”, en 7 dobbelt sluse hvor man blot trækker (vi tog lidt motor på) sin båd fra sluse til sluse, og løftes 3-4 meter hver gang. Samlet tager det over 2 timer, med en kødrand af turister som kigger med og dokumenterer alle fejl og skænderier. Meget sjovt, lidt langt og ekstremt varmt i solen (Skotlands varmeste dag hidtil, 30 grader). Johanna og Mikkel gik og holdt linerne (man starter jo 5 meter under kanten så linerne bliver bare på land), Iris styrede båden. Så Johanna og Mikkel fik i det mindste lidt vind og udsigt. Ikke én eneste isbod undervejs.

Derefter flot (motor) sejlads ca 10km videre i kanalen, gennem søen Loch Lochy (30 min i 10 m/s for sejl/fok) og endnu et par sluser til søen Loch Oich, det højeste stykke af den Kaledoniske Kanal. Der er en del vind om dagen (men meget skiftende) og vinden sover ind hver aften.

Efter lidt forsøg fandt vi et godt ankersted, pustede Dinghyen op og Johanna og Mikkel sejlede en runde. Efter aftensmaden sejlede Iris og Mikkel til en landingsbro med et flot gammelt hotel lige ved.

Iris prøvede også lidt fiskeri efter gedder men uden held.

Fredag 26-07-2019

Om formiddagen sejlede vi til et nærliggende herregård/hotel langs med rhododendron fyldte bredder, de var overalt. Man bør komme tilbage slut maj/start juni og se dem blomstre. Ved kajen var en båd med Alaska flag og en New Zealænder, meget internationalt.

Hotellet lå ved en borg-ruin og var et gammelt slot/herregård. Vi fik en formiddags te med shortbread og gingerbread.

Sejlede derefter videre gennem et par sluser og ned af en 5-dobbelt sluse i Fort Augustis for enden af Loch Ness. Oernattede ved pontonerne i Fort Augustus, gik aftentur og fik Haggis (hakket lunger og havregryn mm, kogt i en fåremave. Smagte glimrende, lidt som postej eller blodpølse uden blod) på en lokal kro. Den var fra den lokale slagter, men han havde lukket om lørdagen så vi kunne ikke købe noget. Købte i stedet en i supermarkedet.

Men en super solskinsdag hvor vi sad ude i solskin til solen gik ned.

Købte også internet da vi skulle downloade 25 Gb (!) Garmin kort. Det tog 36 timer i alt i løbet af de næste dage. Uforskammet at man ikke kan nøjes med at downloade dele af kortet når man nu ikke har ordentligt net. Man kan kun købe kort som også har luftfotos af alle havne og kyster, det fylder !

Lørdag den 27-07-2019

Sejlede gennem Loch Ness. Blandet vejr, ingen vind og dramatisk tåge til tider, men det meste af vejen rimelig sigt. Kiggede på Urguhart castle hvor der er hundredevis af turister (bedste udsigtspunkt over Loch Ness) så vi gik ikke i land. Så ikke Nessie, men mener vi sejlede over der hvor hun sov (se foto). Men ca 220 m dybt hele vejen.

Gennem endnu et par flotte gamle sluser og til slut endnu en ”flight” med 5 sluser i træk ned til Inverness.

Lagde os i Seaport Marina som ligger inde i kanalen.

Spillede kort og drak Cider med Johanna hver aften. Spiller om opvasken.

Søndag den 28-07-2019

Gåtur i Inverness med shopping til den store guldmedalje. Masser af udsalg, Johanna købte skibukser og vi købte forskelligt tøj. Mikkel fik en sixpence. Sightseeing på Inverness Castle.

Flot by men rigtig mange turister og ren shopping.

En hyggelig dag. Dog igen svigtet af DMI: Lovet tørvejr hele dagen, endte med regn halvdelen af tiden.

Mandag den 29-07-2019

Sejlede ud af kanalen, de sidste to sluser og en jernbanebro, ved 10-tiden.

Derefter ud af Inverness og gennem Inverness Firth og Moray Firth, som skulle være det bedste sted i Storbritannien at se delfiner. Der var også 2-3 turbåde ude men ingen delfiner. Så dog 3-4 sæler.

Fiskede lidt men uden held, heller ingen fisk. Måske derfor der ikke var delfiner.

Der var lidt vind så vi fik sejlet nogen timer, men ellers nogen timer for motor. Ankrede i flot bugt med kilometervis af den fineste sandstrand ved Burghead, og efter maden sejlede vi i Dinghyen ind til stranden og gik en lang tur på stranden og samlede flotte sten til vores akvarium derhjemme. Og tog nogen rigtig flotte solnedgangsbilleder (Johannas iPhone kunne tage nogen rigtigt gode billeder). En meget hyggelig aften. Johanna tabte opvasken i kort.

Iris lavede mad (skal nævnes, første gang på turen)

Hermed er vi færdige med vores kanal-ferie. Meget heldige med vejret, nogen få timer regn men ellers flot, sol og dejligt.